Olvasóink értékelése: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

A szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktorai a dohányzás, magas koleszterinszint (>5,2 mmol/l), magas vérnyomás, az elhízás, mozgásszegény életmód, a túlzott alkohol-fogyasztás, a cukorbetegség, stb. A helytelen táplálkozásnak mintegy 30-60% -os szerepet tulajdonítanak a betegség kialakulásában.
A szív- és érrendszeri betegségek kezelésére, gyógyítására, a szövődmények megelőzésére szolgál a kardioprotektív étrend, melynek lényege a rizikófaktorok korrigálása, megszűntetése. Amennyiben kísérő- és társbetegség is fennáll (pl.: magas-vérnyomás, elhízás, cukorbetegség), azt a diéta összeállításában is figyelembe kell venni. Így például, ha elhízás tapasztalható, csökkentett energiatartalmú étrend szükséges az elhízás mértékétől, kortól, nemtől, fizikai aktivitástól függően. A lényege, hogy a sófogyasztást szorítsuk vissza, fogyasszunk sok nyers zöldséget és gyümölcsöt, együnk sok rostos ételt, kerüljük a vörös húsokat, fogyasszunk sok halat, és kerüljük a rossz zsírokat, helyettük keressük az omega-3 és az omega-6 zsírsavakat tartalmazó ételeket.

Emellett pedig fontos a rendszeres testmozgás, mert a súlyfelesleg súlyosbítja ezeknek a betegségnek a tüneteit, és gyorsítja a lefolyásukat.

 

Nézzük az 5 legjobb szívbarát ételt, a megelőzésre, kezelésre egyaránt.


 

Halfélék

 A tengeri halak húsa rengeteg omega-3 zsírsavat tartalmaz. Rugalmassá teszi az érfalakat csökkenti a vérnyomást, megakadályozza a szervezetben a gyulladásos folyamatok kialakulását. Segíti a szívműködést és csökkenti az érfalakon belüli lerakódásokat.A tengeri halak közül a legkiválóbb omega-3 forrás a lazac, de tökéletesen megteszi a tonhal, a makréla, a hering és a szardínia is. Ha hetente kétszer hal kerül a tányérra, az már jelentősen csökkenti a szívbetegségek kockázatát.


 

Hüvelyesek

A fekete bab, a lencse és a szójabab is tökéletes alapanyag. A kutatásokból kiderült, hogy a hüvelyesek rendszeres fogyasztása csökkenti a magas vérnyomást és a koleszterinszintet is. A hüvelyesek fogyasztása jó hatással van a vércukorszintre is, így cukorbetegnek főként ajánlott. Ha egy héten három alkalommal fogyasztunk különféle hüvelyeseket, akkor 20-30 %- al csökken a szívbetegség kockázata.


 

Magvak - dió, mogyoró és társaik

Az olajos magvak telítetlen zsírokat tartalmaznak, amelyek csökkentik a rák kialakulásának veszélyét, emellett segítik a koleszterinszintet kiegyenlíteni. A máj működését is jótékonyan befolyásolják, 

így a méregtelenítést is elősegíti a fogyasztásuk. Napi egy marék mag már sokat segít a szívünknek, ízesítsd vele a müzlit vagy a salátát, de a húsok mellé is nagyon finomak.


Alkohol

Meglepő, de a mérsékelt alkoholfogyasztás is jó hatással lehet a szívműködésre. A keserűitalok vagy amiket gyógynövényekből készítenek (pl. Unicum, Jägermeister, Becherovka) kimondottan ajánlottak, illetve egy pohár száraz vörösbor is nagyon jó választás. Ezek jó hatással vannak a koleszterinszintre, ráadásul a borban található anyagok még az érfalakat is óvják.


Teljes kiőrlésű gabonák

 A finomított lisztek elvesztik a B-vitamin tartalmukat, ráadásul eltávolítják belőle a csírát és a rostot, így ezek kerülendők. A rostok segítik az emésztést, a teljes kiőrlésű lisztek pedig csökkentik a rossz koleszterin szint és a szívbetegségek kockázatát, így a szívbeteg diétához tökéletesen illeszkednek.


Konyhatechnikai eljárások közül válasszuk a gőzben főzést, párolást, készítsük ételeinket fóliában, teflonedényben, fedett cserépedényben, mikrohullámú sütőben. Kerüljük a bő zsiradékban történő sütést. Mellőzzük a rántást, kedvezőbb a kevés liszttel, sovány tejtermékkel készített habarás.ntik a rossz koleszterin szint és a szívbetegségek kockázatát, így a szívbeteg diétához tökéletesen illeszkednek.

Ételeinket lehetőleg ne cukrozzuk, vagy csak nagyon kis mértékben. Kávéba, teába mesterséges édesítőszer tegyünk. Fontos a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása (napi 1,5-2 liter), ez lehet ivóvíz, ásványvíz, természetes zöldség- és gyümölcslevek.