Olvasóink értékelése: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

A WWF (World Wide Fund for Nature Természetvédelmi Világalap) felhívja a figyelmet a halfogyasztással kapcsolatban arra, hogy a tengeri halállomány majdnem háromnegyede túl van halászva, így néhány faj – például a vörös tonhal – a kihalás szélén áll. A vontatóhálóval folytatott halászat során a hálóba nem csupán a kívánt fajta, hanem más fajták, tengeri élőlények is kerülnek, ami nem mellesleg felbolygatja a tengerek élővilágát. Vásárláskor mindig figyelj rá, hogy mit választasz – hiszen sok halfajtát már a kipusztulás veszélye fenyeget. Felsorolásunkból kiderül, mit vegyél és mit ne!


Honnan tudom biztosan, hogy friss a hal?

Nagyon egyszerűen, a szagáról. Az éppen kifogott, teljesen friss halnak soha nincs „halszaga”, mindig tenger, vagy a kifogott vízre jellemző illatú. 

De a hal szeme és a bőre is sok mindenről árulkodhat. Ha a szemek tiszták és kifelé düllednek, a bőre fényes, nedves, a kopoltyúk pedig élénkvörösek, biztos lehetsz benne, hogy friss áruval van dolgod. A frissen vásárolt halat ne tárold sokáig, hanem még aznap készítsd el!


A hal az egyik legértékesebb táplálékunk!

Nagy mennyiségben tartalmaz proteint és B12-vitamint, ami elengedhetetlen a fehérvérsejtek képződéséhez, csonterősítő D-vitamint, káliumot (a vízháztartás miatt fontos), cinket (növeli a test ellenálló képességét) és jódot, amire a szervezetnek különösen nagy szüksége van a pajzsmirigyhormonok termelésében.


Szólnunk kell még az omega-3 zsírsavakról is, melyek leginkább a tengeri halalkban (lazac, tonhal, makréla) találhatók meg. Ezeket a többszörösen telítetlen zsírsavakat a szervezet nem képes előállítani, csak táplálék útján juthatunk hozzájuk. Jelentőségük abban rejlik, hogy gátolják a vérrögképződést, szabályozzák a vérnyomást, ezáltal képesek csökkenteni a szívinfarktus kialakulásának veszélyét. Táplálkozási szakértők szerint ha hetente kétszer kerül hal a tányérunkra, már sokat tettünk az egészségünkért!


Vigyázni szeretnél a vonalaidra?

Akkor tökéletes alternatíva a hal, ugyanis a benne található fehérje és jód kombinációja felturbózza az anyagcserét és gondoskodik az izomzat növekedéséről, emellett zsírégető hatása is van. Az édesvízi halak zsírtartalma kevesebb, mint 1, azaz egy (!) százalék, vagyis valóban kalóriaszegények. Viszont a panírozott vagy a majonézes hal nem tartozik ebbe a kategóriába, ezek igazi kalóriabombák!


 

 

A friss hal beszerzése sokszor nem egyszerű feladat.

Ha nincs a közeledben nagyobb piac, marad a szupermarketek mélyhűtőiben található fagyasztott hal, ami nem is olyan rossz választás, hiszen a kifogott halat azonnal lefagyasztják, míg a friss áru néha napokig is utazik, mire eljut a fogyasztókig. Nagyon fontos, ha fagyasztott halat használsz, mindig lassan, a hűtőszekrényben olvaszd ki, különben sok levet ereszt, kiszárad és ízetlen lesz.


 

 

Gyakran vagy stresszes és nehezen koncentrálsz?

Akkor a szakemberek szerint több halat kell enned! Két holland tanulmány is bizonyítja, hogy a halolaj érvédő hatású és javítja a szellemi teljesítményt. A triptofán nevű aminosavat a szervezet ún. boldogsághormonná, szerotoninná alakítja, ami segít az alvászavarok leküzdésében, gondoskodik a jó közérzetről, csökkenti a stresszt és a depressziót. A halolaj kapszulában is kapható!


 

 

A sushi mostanában egyre népszerűbb, otthon is gyorsan, könnyen elkészíthető étel! De azért néhány fontos dologra itt is figyelned kell! Mivel nyersen eszed, a legfontosabb szabály, hogy a hal valóban teljesen friss legyen (sashimi minőségű). Ha már megvetted a friss halat, de nem tudod azonnal felhasználni, akkor 24 órára fagyaszd le –18 fokra. Soha ne egyél édesvízi halakat (pisztráng, fogas) nyersen, ezek parazitákat tartalmazhatnak!